SAK:laisen keskivertoveronmaksajan tilanne ei ole lähivuosina
kadehdittava. Työmarkkinoiden epävarmuuden ja yhä pahenevan työttömyyden lisäksi
palkankorotukset pysyvät vaatimattomalla tasolla ja verotus uhkaa kiristyä. Se
tarkoittaa palkansaajien ostovoiman alenemista.
Tänä vuonna menee vielä kohtuullisesti niillä, joilla on työpaikka. Tuloverotus ei
keskimäärin juuri kiristy ja reaalitulotkin kasvavat hivenen. Vuosi 2011 on jo tiukempi
ja tiukka linja jatkuu tulevina vuosina.
Verotus kiristyy. Tähän vaikuttaa välillisten verojen kiristyminen sekä
kunnallisveron ja palkansaajien eläke- ja työttömyysvakuutusmaksujen nousu, sanoo
Palkansaajien tutkimuslaitoksen johtaja Jaakko Kiander.
Hän pitää todennäköisenä, että myös tuloverotusta joudutaan kiristämään
valtion velkaantumisen ja väestön ikääntymisen takia.
Palkansaajien ostovoimaan ei ole kuitenkaan odotettavissa 1990-luvun alun laman
tapaista dramaattista pudotusta. Tuolloin palkansaajien ostovoima laski pahimmillaan 10
prosentilla vuodessa, nyt odotettavissa on 12 prosentin lasku.
Varakkaita verotetaan kevyesti
Jaakko Kiander hämmästelee sitä, että verojärjestelmään tehdyistä muutoksista
on käyty vain vähän julkista keskustelua. Muutoksia on kuluneen 20 vuoden aikana tehty
yllättävän paljon.
Kianderin mukaan suuri periaatteellinen muutos tapahtui 1993, kun pääoma- ja
palkkatulojen verotus eriytettiin ja pääomatulojen osalta luovuttiin progressiosta ja
siirryttiin 25 prosentin tasaveroon. Nyt pääomatulojen veroprosentti on 28.
Pääoma- ja osinkotulojen verotus on palkkatulojen verotukseen verrattuna kevyttä.
Keskituloisen palkansaajan veroprosentti on tänä vuonna noin 29 ja keskimääräistä
pienituloisemman, 2 000 euroa kuukaudessa ansaitsevan, noin 22 prosenttia. Eniten
kevyestä pääomaverotuksesta on hyötynyt ylin prosentti tulonsaajista. Heidän
keskimääräinen veroprosenttinsa on 30. Tämä tarkoittaa sitä, että verotuksen
progressio iskee ankarimmin keskituloisiin, kun taas runsaasti pääomatuloja saavat
voivat hyödyntää edullista tasaveroa.
Jaakko Kianderin mielestä on perusteltua väittää, että Suomessa on siirrytty kohti
varakkaita suosivaa tasaveroa.
Suuret osake- ja kiinteistövarallisuudet kuten maa- ja metsätilat ovat
verovapaita mutta kiinteistöverolla verotetaan pienomistajia ja jopa lähes varattomien
varallisuutta. Yritys- ja maatilavarallisuuden perintöverotus on muita keveämpää,
Kiander mainitsee esimerkkejä.
Tavallisen palkansaajan vaurastuminen on huomattavasti vaikeampaa kuin valmiiksi
varakkaiden, joilla on runsaasti esimerkiksi perittyä omaisuutta.
Tulomuotojen erilainen verokohtelu on ongelma, verojärjestelmä ei
saisi toimia näin ohjaavasti. Ei ole myöskään hyvä, että järjestelmämme tarjoaa
osalle ihmisistä mahdollisuuden muuntaa palkkatulonsa kevyemmin verotetuiksi
pääomatuloiksi, sanoo SAK:n pääekonomisti Olli Koski.
Hän sanoo, että tätä porsaanreikää on yritetty tukkia mutta varsinainen ongelma
on pääoma- ja palkkatulojen liian erilainen verokohtelu, joka ei korjaannu ilman
suurempaa veroremonttia. Koski ei usko, että suurta remonttia on luvassa ennen seuraavia
eduskuntavaaleja.
Varallisuuden lievä verokohtelu koetaan kuitenkin yleisesti
epäoikeudenmukaiseksi ja paine pääoma- ja palkkatulojen verokuilun kaventamiseen on
kova.
Verojärjestelmän kehittämistä pohditaan valtiovarainministeriön alivaltiosihteerin
Martti Hetemäen vetämässä asiantuntijoiden verotyöryhmässä. Hallituksen
asettaman työryhmän toimeksianto on lavea ja nykyisessä vaikeassa taloustilanteessa
myös haasteellinen. Toimeksiannon mukaan verojärjestelmäämme olisi kehitettävä
sellaiseksi, että se nykyistä paremmin tukisi työllisyyttä, yrittäjyyttä,
talouskasvua ja tuottavuutta.
Hetemäki on julkisuudessa todennut yhdeksi nykyisen järjestelmän ongelmaksi
keskituloisten palkansaajien ylikireän verotuksen verrattuna niihin, jotka pystyvät
kanavoimaan palkkatulojaan pääomatuloiksi.
Palkansaajien verotus uhkaa kiristyä
Varakkaiden hellakätisestä verokohtelusta ei ole noussut suurta porua ehkä siksi,
että myös palkansaajien tuloverotus on keventynyt. Palkkatulojen verotus on laskenut
yhtäjaksoisesti vuodesta 1995. Nyt pieni- ja keskituloisten verotus on eurooppalaista
keskitasoa.
Lähivuosina palkansaajien verotus todennäköisesti kiristyy "vaikka kukaan ei
sitä halua", sanoo Jaakko Kiander. Olli Kosken mielestä palkkatulojen verotuksen
kiristämistä olisi vältettävä, sillä se on myrkkyä talouden kasvulle ja uusien
työpaikkojen syntymiselle.
Olli Koski ja Jaakko Kiander uskovat, että myös välilliset verot nousevat
lähivuosina. Hallitus on jo päättänyt yleisen arvonlisäverokannan nostamisesta
heinäkuun alusta prosenttiyksiköllä 23 prosenttiin. Välilliset, kulutukseen liittyvät
verot kuten arvonlisävero, alkoholivero ja energiaverot, ovat poliitikoille kätevä tapa
kerätä veroja, sillä niiden korottaminen ei närkästytä äänestäjiä samalla
tavalla kuin ansiotuloverotuksen kiristäminen.
Välilliset verot ovat tasaveroja, joita kaikki maksavat yhtä paljon tuloista
riippumatta. Pienituloisille välillisten verojen nousu on huono asia, sillä verojen
korotus leikkaa pieniä tuloja suuria ankarammin. Olli Koski sanoo, että välillisten
verojen nousu on kompensoitava pienituloisille tuloveroa keventämällä ja
sosiaalietuuksia korottamalla. Muuten tuloerot kasvavat entisestään ja
verojärjestelmän epäoikeudenmukaisuus lisääntyy.
Hallitus suosii varakkaita avainryhmiä
Olli Koski suomii hallituksen harjoittamaa veropolitiikkaa suunnittelemattomaksi. Sitä
on leimannut verojärjestelmää rapauttavien verohelpotusten tehtailu pienille
avainryhmille.
Isoja veropoliittisia muutoksia on tehty olemattomalla valmistelulla ja ilman
julkista keskustelua.
Vanhasen porvarihallitus on keventänyt veroja reippaasti, noin 3,5 miljardilla
eurolla. Se on lähes 1,4 miljardia euroa enemmän kuin hallitusohjelmassa sovittiin.
Veronkevennyksiä on käytetty keskeisenä elvytyskeinona ja niiden avulla on myös
palkittu erilaisia eturyhmiä.
Jaakko Kiander sanoo Vanhasen hallituksen harjoittavan tyypillistä porvarillista
veropolitiikkaa, jossa hyötyjiä ovat maanomistajat, yrittäjät ja varakkaat henkilöt.
Esimerkiksi käyvät metsän myyntitulojen ja peltomaan vapauttaminen verosta.
Hallitusohjelmaan kirjattiin yrittäjien tehokkaan lobbauksen tuloksena perintöveron
poistaminen yrittäjiltä sukupolvenvaihdoksessa mutta tämä hanke meni perustuslain
vastaisena myttyyn.
Eläkesäästämisen veroetujen laajentaminen ja kotitalousvähennyksen tuplaaminen
hyödyttävät eniten suurituloisia. Työnantajilta poistettiin Kela-maksu, mikä leikkaa
valtion tuloja yli 800 miljoonalla eurolla. Samanaikaisesti rahaa ei tahdo löytyä
kaikkein heikoimmassa asemassa olevien kansalaisten elintason parantamiseen. Esimerkiksi
vuodenvaihteessa työnsä päättäneen sosiaaliturvaa uudistaneen Sata-komitean
ehdotukset uhkaavat lykkääntyä hamaan tulevaisuuteen.
Vaalien alla kansalaisten olisi hyvä pohtia, mitkä kaikki verohelpotukset ovat
tarpeellisia ja keitä ne loppujen lopuksi suosivat. Oman ehdotuksensa asiassa antaa
Hetemäen verotyöryhmä tämän vuoden lopussa.
Jaakko Kiander toivoo, että verotuksen oikeudenmukaisuus nousisi seuraavissa
eduskuntavaaleissa vaaliteemaksi.
Monissa edellisissä vaaleissa poliitikot ovat voineet luvata äänestäjille
verohelpotuksia mutta nyt tilanne on toinen. Puolueiden pitäisi ottaa kantaa siihen,
miten verojen kiristymisen aiheuttama taakka jaetaan.
Verotuksen oikeudenmukaisuuden ja tulonjaon näkökulmasta progression lieveneminen
kohti tasaveroa on ongelma.
Pirjo Pajunen
piirrokset (pdf:t) Sanna Kallio