
Nykyään
jokaisen ihmisen ja yhteisön pitää entistä enemmän omassa toiminnassaan ja sen
suunnittelussa ottaa huomioon "toimintaympäristön muutokset". Sanaparista on
tullut jo lähes hokema, mutta niinhän se on, että harva täällä maapallolla pystyy
täysin eristetyssä tilassa elämään.
Vähiten toimintaympäristö ei ole muutoksessa viestinnässä.
Puhutaanpa sitten vaikka painetun viestinnän tai sähköisen viestinnän tulevaisuudesta
tai näiden kahden viestintämuodon välisestä suhteesta. Ja monesta muusta asiasta,
vaikkapa yleisen tiedotusilmaston pinnallistumisesta ja kaupallistumisesta.
Ammattiyhdistysliikkeenkään ei pidä jäädä maahan makaamaan, vaan myös sen
viestinnän pitää olla mukana kehityksessä ja mielellään vielä
kärkijoukossa. Ovathan palkansaajajärjestöt moneen kertaan todenneet haluavansa olla
edistyksellisiä toimijoita.
Yksi suurimmista viestinnän kysymyksistä tulee lähiaikoina olemaan juuri painetun ja
sähköisen viestinnän keskinäinen suhde. Tällä hetkellä SAK keskusjärjestönä
painaa kolmea lehteä ja liitot vähintään yhtä ellei kahta per liitto. Toisaalta niin
SAK kuin sen liitot kehittävät jatkuvasti sähköistä viestintää unohtamatta
sosiaalista mediaa, joka on sähköisen viestinnän uusimpia välineitä.
Tällöin kysymys kuuluu: mihin resurssit riittävät? Onko tehtävä valintoja eri
välineiden välillä? Tietenkin pitää ensin katsoa, mikä viestinnän ja tiedottamisen
tarve kaikkiaan on sekä millä välineillä eri kohderyhmät parhaiten saavutetaan
asetettuihin edunvalvontatavoitteisiin nähden. Mutta joka tapauksessa taloudelliset
realiteetit tulevat aina jossain vaiheessa vastaan.
* * *
Tämä on viimeinen kolumnini, jonka kirjoitan tälle palstalle SAK:n
viestintäpäällikkönä ja Palkkatyöläisen päätoimittajana. Lokakuun alusta lähtien
työskentelen SAK:n yleisjohdossa yhteyspäällikkönä. Tässä tehtävässä vastuullani
on järjestön yhteiskuntavaikuttamista, puheenjohtajan viestintää sekä
sisältöasioiden valmistelua ja koordinointia.
Tämän palstan kirjoittamista jatkan vuoden loppuun.