Mutta mihin tällaiset näkemykset perustuvat, joita tapaa esimerkiksi
lehtien pääkirjoituksissa ja muissa mielipidekirjoituksissa. Tai yhä kovemmaksi
muuttuvan yhteiskunnan kellokkaiden ja äänekkäiden marginaaliryhmien puheissa.
Koska väitetystä suuntauksesta ei liene tutkimus- tai muutakaan todistusaineistoa,
ainoaksi selitykseksi jää, että kyse on ao. kirjoittajan tai kommentoijan omasta
mielipiteestä. Siis enemmän toivomuksesta kuin oikeasta todellisuudesta.
Mutta päinvastaista tietoa on riittämiin. SAK:n, STTK:n ja Akavan yhdessä
teettämän tutkimuksen mukaan 90 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että
ammattiliittoon kuuluminen on tarpeellista. Tämän faktan perusteella on vaikea olla
sitä mieltä, että palkansaajaliike olisi menneestä maailmasta. Ja itse asiassa
järjestäytyminen näyttäisi suomalaisten mielestä olevan tällä hetkellä jopa
tarpeellisempaa kuin aikaisemmin.
Ammattiliittoon kuulumisen kannattamisen lisäksi kansalaiset ovat Suomessa vahvasti
sitä mieltä, että työtaisteluoikeus on pidettävä vähintään nykyisellä tasolla.
Yllätys ei ole, että 90 prosentin mielestä lakko on oikeutettu, jos työnantaja ei
noudata työelämän lakeja tai sopimuksia. Sen sijaan vähintään mielenkiintoista on
havaita se, että työtaistelun oikeutus tilanteessa, jossa halutaan vaikuttaa
poliittiseen päätöksentekoon on korkeimmillaan (54 prosenttia) kuin koskaan ainakin
vuodesta 1995 lähtien, jolloin ao. tutkimusta alettiin tehdä.
Suomalaiset myös arvostavat palkansaajien etujärjestöjä. Tutkimuksessa SAK, STTK ja
Akava nousevat imagovertailussa ohi työnantajien. Kuuden järjestöjen keskinäisessä
vertailussa perää pitävät Suomen Yrittäjät, Etelärannan EK ja Kuntatyönantaja.
Eli kaikkiaan palkansaajaliikkeen mollaamisessa on kyse tietynlaisesta optisesta
harhasta. Sitoutumattoman ja riippumattoman median välittämät näkemykset eivät
läheskään aina vastaa suomalaisten enemmistön mielipidettä. Mutta kun sadat ja taas
sadat mediat kertovat "totuuksia" hihasta ravistaen päivittäin, suomalaisten
oikeat mielipiteet jäävät usein katveeseen.