Työpaikat eivät synny vippaskonsteilla, eikä työllisyys parane
pelkästään talouskasvun voimin. Jokainen nuori on saatava työmarkkinoille, parhaassa
työiässä olevien työttömyysjaksoja on kyettävä lyhentämään, ja
pitkäaikaistyöttömyys on nujerrettava.
Työllisyystavoitteen saavuttaminen edellyttää työvoimapolitiikan uudistamista.
Jokaiselle työttömäksi jäävälle pitää löytää työtä mahdollisimman nopeasti.
Tämä edellyttää yksilöllisesti räätälöityjä työllistymissuunnitelmia. Tarjolla
on oltava riittävästi laadukasta koulutusta, mahdollisuuksia palkkatuettuun työhön ja
työharjoitteluun.
Muutosturvan piiriin pääsyä on helpotettava ja järjestelmää yksinkertaistettava.
Työvoimapolitiikan rahoituksesta ei pitäisi enää kokonaan päättää valtion tulo- ja
menoarvion yhteydessä, vaan rahoitus olisi sidottava seuraamaan suhdanne- ja
työttömyystilannetta.
Työn tekemisen muodot yhdenvertaisiksi
Työntekijöiden aseman ja yhdenvertaisuuden parantamisen on SAK:n mukaan vaalikauden
keskeisimpiä toimia. Erilaiset työn tekemisen muodot, kuten vuokratyö tai
toimeksiantoina tehtävä työ, on tehtävä teettäjälleen samanhintaisiksi.
Ei ole oikein, että työn teettäjä saa kilpailuetua esimerkiksi käyttämällä
vakituisten työntekijöiden sijaan vuokratyövoimaa tai ulkoistamalla vakituiset
työntekijät yrittäjiksi toimeksiantosuhteeseen.
SAK vaatii lainsäädännön täsmentämistä, jotta näennäis- ja pakkoyrittäjyys
voitaisiin estää. Lakeja pitää muuttaa niin, ettei työtä ole mahdollista teettää
toimeksiantona silloin, kun työsuhteen tunnusmerkistö täyttyy.
Jotta epäkohdat saadaan korjattua, tarvitaan parannuksia lainsäädäntöön ja lakien
valvonnan tehostamista.
Työterveyshuolto kuuluu lain mukaan kaikille, myös määräaikaisissa työsuhteissa,
osa-aikatöissä tai vuokratöissä oleville työntekijöille. Työsuojeluviranomaisilla
pitää olla resursseja tehokkaampaan valvontaan.
Viisi vuotta sitten kolmikantaisesti perustetun samapalkkaisuusohjelman tavoitteet
eivät ole edistyneet. Ohjelman päätavoite eli miesten ja naisten palkkaerojen
kaventaminen viidellä prosenttiyksiköllä on edennyt yhden prosenttiyksikön verran.
Ohjelman jatko on kirjattava hallitusohjelmaan ja sille on varattava riittävät
voimavarat.
Työurille todellista jatkoa
Keskeisin suomalaisten työuria lyhentävä tekijä on ennenaikainen työkyvyttömyys.
Työelämää ja työterveyshuoltoa kehittämällä on mahdollista saada
työkyvyttömyyseläkkeiden määrä alenemaan.
Myös työaikojen ja työtehtävien parempi sovittaminen työkyvyn ja elämäntilanteen
mukaan pidentäisi työuria. SAK haluaa parantaa työntekijän oma-aloitteisia
mahdollisuuksia siirtyä osa-aikatyöhön. Työaikalakiin kaivataan muutosta, jotta
työntekijä voisi siirtyä osa-aikatyöhön sosiaalisista tai terveydellisistä syistä
nykyistä helpommin.
Osa-aikalisäjärjestelmä kaipaa uudistusta helpottamaan nuorten työllistymistä ja
tukemaan ikääntyvien työntekijöiden työssä jatkamista.
Vanhempainvapaan kestoa on pidennettävä siihen asti, kun lapsi täyttää vuoden, ja
tilapäiseen hoitovapaaseen oikeuttavaa lapsen ikärajaa on korotettava kymmenestä
vuodesta kahteentoista vuoteen.
Suomessa on edelleen yli 400 000 työikäistä aikuista, joilta puuttuu ammatillinen
koulutus. Tämän asian korjaamiseksi SAK esittää, että seuraavan kahden vaalikauden
aikana jokaiselle työikäiselle saadaan ammatillinen tutkinto.
Aikuiskoulutuksen laatua on parannettava ja järjestelmää selkeytettävä.
Ammattitutkintoa vailla olevien aikuisten kouluttautumista voidaan tukea poistamalla
heiltä opiskelijamaksut.
Henkilöstö voisi valita työpaikoille osaamisvaltuutettuja antamaan
koulutusneuvontaa. Työsuojeluvaltuutettujen tapaan osaamisvaltuutetuille tulisi turvata
lainsäädännöllä oikeus käyttää myös työaikaa tehtäviensä hoitamiseen.
Harmaa työn valvontaan resursseja
SAK vaatii, että harmaan työn kitkemiseksi kaksiin työmarkkinoihin puututaan
aikaisempaa tehokkaammin ja työehtojen valvontaa lisätään. Valvonnan lisääminen ja
tehostaminen auttaisivat myös rehellisiä yrittäjiä, jotka haluavat noudattaa
suomalaisia työehtoja, mutta eivät pärjää epärehellisessä kilpailussa.
Työpaikkatarkastuksia on lisättävä ja varmistettava myös ammattiliittojen
mahdollisuudet puuttua tehokkaasti väärinkäytöksiin. Kiskonnantapaisen työsyrjinnän
ja ihmiskaupan tunnusmerkistöjä on tarkistettava ja oikeuskäytäntöä tarkkailtava.
Tarvittaessa lainsäädäntöä on muutettava, jotta kaikenlaatuinen pakkotyö
rangaistaisiin ihmiskauppana.
SAK vaatii myös kanneoikeuden säätämistä ammattiliitoille. Se toisi
ammattiliitoille mahdollisuuden ajaa työntekijöiden oikeuksia ilman, että yksittäisen
työntekijän täytyy lähteä oikeusprosessiin.