Rahaston perustaminen oli työlästä, mutta myös mielenkiintoista,
kertoo rahaston hallitukseen kuuluva Taru Alho. Hän on postin PAU:hun kuuluvien
työntekijöiden valtakunnallinen pääluottamusmies.
Postin henkilöstöjärjestöt ajoivat rahaston perustamista yksituumaisesti.
Työnantaja sen sijaan oli epäluuloinen, Alho kertoo.
Kaikki työntekijätkään eivät nielaisseet rahastoa purematta. Kysymyksiä oli
paljon ja moni epäili, millainen rahaston tuotto lopulta on. Ensimmäisiä
henkilökohtaisia osuuksia rahaston jäsenet pääsevät nostamaan vuonna 2010.
Henkilöstörahastoja on voinut perustaa vuodesta 1990 lähtien, mutta rahastoja on 17
vuodessa syntynyt vain reilut 50, lähinnä suurimpiin yrityksiin. Henkilöstörahastojen
houkuttelevuutta halutaankin nyt lisätä helpottamalla rahaston perustamiseen ja
hallinnointiin liittyvää byrokratiaa. Lakiuudistusta pohtiva kolmikantainen työryhmä
aloitti työnsä vuoden alussa.
Henkilöstörahasto on hyvä tapa palkita ja sitouttaa henkilöstöä. Rahastoja
pitäisi kuitenkin kehittää toiminnaltaan joustavammiksi ja paremmin palkansaajien
arkeen sopiviksi, sanoo SAK:ta työryhmässä edustava palkka- ja työaika-asiantuntija Juha
Antila.
Tasa-arvoista palkitsemista
Työntekijöiden näkökulmasta henkilöstörahaston suurin etu on siinä, että se
kattaa koko henkilöstön toisin kuin monet muut palkitsemisjärjestelmät. Esimerkiksi
SAK:laiset "perusduunarit" jäävät usein työpaikan palkitsemisjärjestelmien
ulkopuolelle.
Taru Alhon mukaan postissakin henkilöstörahaston perustamisen suurimpana pontimena
oli se, että sen piiriin pääsevät kaikki työntekijät. Jokaisen henkilökohtainen
osuus rahastosta määräytyy tehtyjen työtuntien mukaan.
Postin henkilöstörahaston jäsenyyden ehtona on puolen vuoden työsuhde.
Pätkätyöläisten mukaan pääsyä on helpotettu siten, että rahaston jäsenyys
säilyy, vaikka työsuhteessa olisi tilikauden aikana lyhyitä katkoja.
Taru Alho kertoo havainneensa, että rahastojäsenyys vähentää työntekijöiden
herkkyyttä vaihtaa työpaikkaa.
Postissa ongelmana on työntekijöiden suuri vaihtuvuus suorittavissa töissä.
Mainostammekin rahastoa aktiivisesti uusille työntekijöille.
Liian pitkä odotusaika
Työntekijöiden intoa perustaa henkilöstörahasto laimentaa se, että rahastosta saa
tehdä nostoja vasta viiden vuoden kuluttua sen perustamisesta. Juha Antilan miestä
odotusaika on liian pitkä.
Palkansaajista 40 prosentilla työsuhde samaan työnantajaan on kestänyt alle
viisi vuotta. Työsuhteet ovat pirstaleisia ja moni vaihtaa viidessä vuodessa
työpaikkaa.
Henkilöstörahastosta saa nostaa rahaa vain kerran vuodessa. Nostetusta summasta
verovapaata on viidennes.
Palkansaajaystävällisempää olisi, jos nostoja voisi tehdä joustavammin
esimerkiksi auton tai asunnon oston yhteydessä ja verovapaa osuus olisi suurempi, Antila
sanoo.
Suurempi verovapaus houkuttaa myös Taru Alhoa. Kärsivällisyyttä koettelevassa
viiden vuoden karenssissa Alho sen sijaan näkee myös hyviä puolia.
Jos omaa osuutta pääsisi nostamaan jo muutaman vuoden kuluttua, se ei vielä
olisi ehtinyt kasvaa kovin kummoiseksi.
Lakiuudistuksen yhtenä tavoitteena on edistää henkilöstörahastojen leviämistä
pienempiin yrityksiin ja palvelusektorille. Myös kunnat halutaan lain piiriin. Valtion
työntekijöille tuli jo aiemmin mahdollisuus perustaa henkilöstörahasto.
SAK:ssa on lisäksi kaavailtu, että henkilöstörahastot voisivat toimia
lisäpuskurina tilanteissa, joissa uhkana ovat isot irtisanomiset.
Pirjo Pajunen
foto Marjut Vainio
Henkilöstörahasto on henkilöstön perustama ja se hallinnoi
työnantajan maksamia voittopalkkioeriä (valtiolla tulospalkkioita) ja sijoittaa niitä
edelleen.
Voittopalkkioerän suuruus määräytyy pääosin toiminnan kannattavuuden perusteella.
Rahaston jäsenten henkilökohtaisiin osuuksiin voittopalkkio jaetaan yleisimmin
vuosiansion tai työajan suhteessa tai näiden yhdistelmänä.
Rahastolta ei peritä tulo- eikä varallisuusveroa.
Jäsenen nostamasta rahasto-osuudesta 20 prosenttia on verovapaata, loppua verotetaan
ansiotulona.
Yritykselle voittopalkkioerä on verotuksessa vähennyskelpoinen eikä työnantajan
tarvitse maksaa siitä työnantajamaksuja.
Henkilöstörahastoja on viime vuosina perustettu hieman aiempaa innokkaammin.
Rahastoista rekisteriä pitävän työministeriön mukaan vuonna 2005 toimintansa aloitti
kahdeksan ja vuonna 2006 neljä uutta rahastoa.