Konte Oy:n työmaalla Porissa tehdään töitä, kuten lähes
kaikilla suomalaisilla rakennustyömailla, mahdollisimman pienellä porukalla kireän
aikataulun vauhdittamana.
Vaikka kiire nostaa tapaturmariskiä, vakavampia tapaturmia ei ole sattunut.
Riskiä nostaa osaltaan se, ettei työvoimanvuokrausyritysten välittämillä
työntekijöillä ole useinkaan rakennusalalta kokemuksesta. Heidän
työturvallisuuskoulutus on myös vähäistä, työmaallaan työsuojeluvaltuutettuna
toimiva nosturinkuljettaja Rauno Niemenrinne summaa.
Rakennusalan ammattioppilaitoksista valmistuneiden nuorten
työturvallisuustietous ei ole kohdallaan. Tämä korjaantuu esimerkiksi paremmalla
perehdyttämisellä, kuten sijoittamalla nuori vanhemman ammattityöntekijän työpariksi,
Niemenrinne korostaa. Hänen huolensa ei ole turha, koska kaikki tapaturmat huomioiden
alle 24-vuotiaille nuorille sattuu eniten tapaturmia.
Syinä kiire, ketjutukset ja vuokratyön käyttö
Tilastokeskuksen mukaan teollisuus johtaa tapaturmatilastoja 30 000 ja toisena
seuraa rakentaminen 18 000 työtapaturmallaan. Rakentamisessa sattui viime vuonna
arviolta 90 tapaturmaa miljoonaa työtuntia kohti. Teollisuudessa vastaava luku oli noin
50.
Rakennusliiton Satakunnan aluepäällikkö Ismo Mansikka listaa rakennusalan
työtapaturmien aiheuttajista kärkeen huonoa rakentamisen laatuakin aiheuttavan kiireen,
epäterveen aliurakoinnin, määräaikaisten työsuhteiden ketjuttamisen sekä holtittoman
vuokratyövoiman käytön. Mansikan mukaan kyseisten syiden kitkemiseen tarvitaan
päättäväisyyttä kaikilta alan toimijoilta.
Esimerkiksi vuokratyövoimaa välittävät yritykset eivät noudata
työturvallisuusmääräyksiä. Niitä eivät tunnu liikuttavan sovittelevat puheet tai
koulutus. Siksi mm. syyteharkintakynnystä on madallettava ja sanktioita kovennettava,
Mansikka lataa.
Työterveyslaitoksen tiimipäällikön Markku Aaltosen mukaan yksi tapaturma
maksaa keskimäärin 6 000 euroa. Pysyvä vammautuminen jopa 0,5 miljoonaa euroa.
Työtapaturmat aiheuttavat myös välillisiä kustannuksia. Esimerkiksi jos työtapaturma
pysäyttää työmaan tai tapaturman kohteeksi joutuneen tilalle koulutetaan uusi
työntekijä.
Syinä epäjärjestys ja piittaamattomuus
Tapaturmavakuutuslaitosten liiton työturvallisuusjohtajan Hannu Tarvaisen mukaan
työpaikkatapaturmat sattuvat useimmiten liukastuessa, kaaduttaessa tai pudottaessa.
Myös työpaikan epäjärjestys aiheuttaa tapaturmariskejä. Liukkaat lattiat,
kulkuväylien esteet ja yleinen työturvallisuudesta piittaamattomuus, mikä ilmenee
suojakaiteiden ja työtasojen puuttumisena ja heikkona kiinnityksenä. Myös työskentely
ilman suoja-asuja ja -laitteita lisää riskiä.
Kiireen ja hosumisen listaa myös Tarvainen.
Tapaturmariskejä tuottaa niin ikään se, ettei tieto kulje työnantajan ja
työntekijän välillä. Myös alihankinnan ja työsuhteiden ketjuttamisen myötä töiden
johtaminen ja valvominen ovat muuttuneet epämääräisemmäksi, Tarvainen lisää.
Vaikka monissa yrityksissä ja työpaikoilla osaavien ja kattavien
työsuojeluorganisaatioiden ansiosta työturvallisuus ja -suojelu on edennyt aimo
harppauksin, yrityskentästä löytyy myös työturvallisuuden murheenkryynejä. Tarvainen
kertoo niiden olevan useimmiten ns. villien työnantajien vetämiä pieniä yrityksiä.
Monissa näissä yrityksissä korostuu tulosjohtaminen työturvallisuuden ja
-suojelun kustannuksella, Tarvainen kiteyttää.
Markku Aaltosen mukaan työpaikkojen työturvallisuusjärjestelmien on mahdollistettava
se, että kiireessäkin voidaan työskennellä turvallisesti. Ja tapaturman sattuessa
turman syyt on selvitettävä tarkoin, inhimillisetkin tekijät, eikä pidä tyytyä
yhteen ja ensimmäiseen varmalta vaikuttavaan tapaturman aiheuttajaan.
Tietoa on, mutta sen hyödyntäminen heikkoa
Hannu Tarvainen listaa työturvallisuuskampanjoiden ja -projektien heikkoudeksi sen,
että niiden tulokset ovat jääneet vain tutkijoiden ja viranomaisten käyttöön. Niiden
hyödyntäminen työpaikoilla on jäänyt puolitiehen, mappeihin pölyttymään. Eikä
työpaikkatasolta, jossa on todellista tietoa ja osaamista, ole aina päästy
riittävästi projekteihin vaikuttamaan.
Tarvaisen mukaan Työterveyslaitoksen Nolla Tapaturmaa -foorumissa meno on toinen.
Foorumissa pyritään mm. murtamaan asenne, ettei nollaan kannata pyrkiä, koska se on
muka mahdotonta. Foorumin nolla-ajattelun teeseissä todetaan, että kyseisellä
asenteella alistutaan tapaturmiin. Teeseissä vakuutetaan myös "Toki joskus jotain
sattuu - täydellinen virheettömyys ja kaiken ennalta ymmärtäminen on mahdotonta. Mutta
kun ajattelutapana on nolla-tapaturmaa ja toiminta on sen perusteella mukautettu,
päästään pitkälle."
Nolla Tapaturmaa -foorumissa on mukana jo yli 150 työpaikkaa. Niissä työskentelee
200 000 työntekijää eli runsaat viisi prosenttia työvoimasta.