vane.jpg (302 bytes)

 Ajankohtaista                 

Kuntasopimus ei siedä sooloilijoita

mine1.jpg (716 bytes)  Mammuttimainen kunnallinen sopimusjärjestelmä yskii, kun muutama ammattiryhmä lipesi tupolinjoilta. Akavassa kaivataankin pääsopimusjärjestelmään hallittua hajautusta, jota Kunnallinen työmarkkinalaitos ja pöydän suurin palkansaajien neuvottelija Kunta-alan unioni karsastavat.

Kunta-alalla niin kanslistit kuin osastopäälliköt, siivoojat ja sosiaalityöntekijät, keittäjät ja kirjastonhoitajat kuuluvat kaikki saman sopimuksen, Kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen eli KV-tessin piiriin. Se koskee kymmeniä ammattiryhmiä ja kaikkiaan 290 000 kuntien palkollista. Kaikkiaan kunnat työllistävät 418 000 henkilöä.

kves2.jpg (31268 bytes)

Oma sopimus on vain opettajilla (62 000), teknisillä (29 000), lääkäreillä (13 000) ja tuntipalkkaisilla (24 000).

KV-tessiin kuuluvista 180 000 henkilön peruspalkka mahtuu haitariin
6 000—9 000 markkaa. Palkkahaitari leviää aina 30 000 markkaan, mutta haitarin yläpäässä on väkeä niukasti. Juuri KV-tessin käytännössä ahtaat raamit aiheuttivat sen, että Akava-JS ei allekirjoittanut loppusyksyllä tupon mukaista sopimusta, vaan lähti yrittämään irtiottoa lastentarhanopettajille, kirjastonhoitajille ja monille muille akavalaisille matalapalkkaisille. Erityisryhmien usko parempiin palkankorotuksiin kariutuivat.

kves.jpg (35112 bytes)

Hallittuun hajautukseen

Akavassa on purnattu sitä, että KV-tessissä ei voi korjata alakohtaista jälkeenjääneisyyttä, ja palkkahaitari on supistunut aivan liian kapeaksi. Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n neuvottelupäällikkö Pekka Hemmilä esittääkin, että kunta-alan sopimusjärjestelmää pitäisi hajauttaa hallitusti pääsopimusjärjestelmää muuttamalla.

– Nykyinen systeemi on aivan liian raskas ja uudistukset etenevät hitaimman mukaan. Palkkahaitari kapenee koko ajan. Järjestelmää on pakko lähteä hajauttamaan toiminnallisiin kokonaisuuksiin, Hemmilä ehdottaa ja ottaa "toiminnallisten kokonaisuuksien" esimerkiksi terveyden- ja sosiaalitoimen, toimistoalan ja asiantuntija- ja johtotehtävissä olevat. Muitakin kokonaisuuksia löytyisi, kunhan asiassa lähdettäisiin liikkeelle.

Omaa sopimusta ovat havitelleet jo pitkään sairaanhoitajien ja perushoitajien neuvottelujärjestö TNJ, mutta se ei hyväksyisi sopimukseensa muita kuin koulutetut hoitajat. Lastentarhanopettajat puolestaan hinkuvat päästä opettajien sopimuksen piiriin ja irti möhkälemäisestä KV-tessistä. Takavuosina palomiehet yrittivät 11 kuukauden lakolla omaa sopimusta, mutta se ei onnistunut.

Hemmilän mukaan nykyisellä järjestelmällä ei päästä Akavan toivomaan palkkasuhteiden muuttamiseen.

– Järjestelmä edellyttää, että kaikki pääsopijajärjestöt hyväksyvät muutoksen. Sellaista tilannetta ei tule, että kaikki hyväksyisivät jonkin ammattiryhmän palkkojen korjaamisen.

Hemmilä myöntää, että myös akavalaiset pienipalkkaiset ryhmät ovat hyötyneet toteutetusta markkapainotteista sopimuslinjasta, mutta jääneet kauaksi jälkeen vastaavalla koulutuksella yksityissektorilla työskenteleviin. Palkkaero kuntien pienempipalkkaisiin on käynyt ahdistavan pieneksi.

Ei toimi käytännössä

Hemmilä on istunut pääsopimuspöydän molemmilla puolilla aiemmin Kunnallisen työmarkkinalaitoksen, nyttemmin OAJ:n neuvottelijana.

– Sopimusjärjestelmä toimii paperilla, mutta ei käytännössä. Asioiden eteenpäin vieminen on äärettömän raskasta, Hemmilä sanoo ja kertoo esimerkkinä takavuosina käydyt neuvottelut tasa-arvoerästä. Työnantajan edustajana Hemmilä antoi potin palkansaajajärjestöjen jaettavaksi, mutta seitsemän viikkoa käytyjen neuvottelujen tuloksena päädyttiin antamaan tasa-arvoeränä 13 markkaa kuukaudessa kaikille.

– Olin myös työnantajapuolella sitä mieltä, että järjestelmä pitää hajauttaa. Kuntatyönantaja joutuukin pikapuolin miettimään, miten se aikoo saada työväkeä 130 000 tällä vuosikymmenellä eläkkeelle lähtevän tilalle ja lisäksi uutta ammattitaitoista väkeä, Hemmilä heittää.

Joustot käyttöön myös nousukaudella

KTV:n puheenjohtaja Jouni Riskilä ei kannata sopimusjärjestelmän pilkkomista, joka nykyisellään antaa mahdollisuuden hallita kokonaisuutta. Riskilällä ovat muistissa ajat, jolloin kunnat sopivat erikseen työntekijäjärjestöjen kanssa palkoista. Keskitettyyn sopimusmalliin siirryttiin 1970-luvulla, ja 1993 pääsopimus uusittiin.

Kunta-alan unioni, johon KTV:n lisäksi kuuluu Kunnallisvirkamiesliitto, on sopimuspöydän suurin järjestö. Se edustaa 56 pros. kuntien työntekijöistä. Unionilla on suuri painoarvo KV-tessistä neuvoteltaessa, mutta ei se Riskilän mukaan ole mikään yksinvaltias.

– KTV:läisessä kentässä on mittava määrä ammattiryhmiä, joiden palkkataso yksityissektorilla on paljon parempi.

– Suuruudessa on etunsa, mutta on siinä haittapuolensakin. Me emme voi lähteä purkamaan ammattikuntapaineita samalla tavoin kuin vaikkapa TNJ, joka edustaa suppeaa hoitajien ryhmää. Unionissa joudumme käymään sisäisesti saman keskustelun, mitä akavalaiset ja STTK:laiset käyvät keskenään. KTV:ssä on vielä niin paljon solidaarisuutta, että haluamme pysyä yhdessä ja siten hoitaa asioita parhaalla mahdollisella tavalla, Riskilä sanoo.

Hänkin moittii pääsopimusjärjestelmää hitaaksi reagoimaan muutoksiin. Oman ongelmansa aiheuttaa se, että saman sopimuksen on hoidettava sekä työ- että virkasuhteisten edut.

Riskilä kuitenkin muistuttaa, että 1993 uudistetulla pääsopimuksella on luotu myös joustavuutta. Palkkahinnoittelussa on määritelty ala- ja yläraja, joista voi kuntakohtaisesti poiketa.

– Hinnoittelussa on pelivaraa, mutta kunnat ovat käyttäneet sitä kitsaasti. Pääsopimusjärjestelmä tuli käyttöön keskellä lamaa, jolloin sen suomia joustoja alettiin käyttää tekemällä säästösopimuksia. Kun kuntien talous on nyt normalisoitunut, kuntatyönantajan pitäisi käyttää joustoja myös ylöspäin, Riskilä sanoo.

Kuntatyöntekijöiden palkkaerot voivat Riskilän mielestä kasvaa, mutta tehtävien vaativuuden eikä koulutuksen mukaan.

– Siitähän ihmisille maksetaan, mitä he osaavat ja miten työnsä tekevät. Työn vaativuuden arviointijärjestelmällä palkkaongelmaa pitäisi pystyä hoitamaan, Riskilä toteaa.

Kuntien pääsopijajärjestöjen kannat vaativuusjärjestelmästä poikkeavat kuitenkin niin paljon toisistaan, ettei mistään yhdestä järjestelmästä ole päästy yksimielisyyteen. Pekka Hemmilän mukaan yksi järjestelmä ei toimisikaan koko kuntasektorilla, vaan tarvitaan useita erilaisia vaativuusmittareita toimialasta riippuen.

Kehittelykelpoinen rakennelma

Kunnallisen työmarkkinalaitoksen (KT) työmarkkinajohtaja Jouni Ekurin mielestä pääsopijajärjestöjen tulisi nyt malttaa mielensä ja katsoa, miten sopimusjärjestelmä toimii "normaaleissa" oloissa. Tähän asti sitä on koeteltu laskusuhdanteessa.

– Paikallista harkintavaltaa on lisätty, ja lama-aikana joustoja käytettiin muun muassa lomarahojen leikkauksiin. Kunnat kilpailevat työvoimasta yksityissektorin kanssa ja toivoisin toteutuvan kohtuullisen nopeassa aikataulussa, että kunnatkin alkaisivat mahdollisuuksiensa mukaan kilpailla palkoilla ja muilla työsuhde-eduilla. Kuntapalkkoihin on mahdollista synnyttää luonnollista liukumaa, Ekuri sanoo.

Omaa sopimustaan hinkuville Kunnallinen sopimusvaltuuskunta on tiukka: sopimusalojen määrää ei nykyisestään lisätä.

– Jos järjestelmä hajautetaan moneen sopimusalaan, siitä tulee kaaos ja hallitsematon tilanne kunnissa. Myös palkansaajien edunvalvonta kävisi hankalaksi, jos kymmenien liittojen edustajat neuvottelisivat.

– Pidän peruskuviota rakennuskelpoisena. Täytyy olla valmius tarkastella muitakin vaihtoehtoja ja eri alojen liitteissä ottaa nykyistä paremmin huomioon alan erityispiirteet. Kaikkiin alakohtaisiin kysymyksiin on mahdollisuus vaikuttaa nykyisenkin sopimusjärjestelmän puitteissa Ekuri sanoo.

Edellinen sopimuskierros osoitti hänen mielestään, että kun on käytettävissä rahaa, palkkausjärjestelmä toimii.

– Kun rahaa on jaettavissa ja saadaan vielä työn vaativuuden arviointikriteeristö, järjestelmä ei sittenkään ole mikään tukahduttava möhkäle. Asioita on voitu rakentaa hyvässä sovussa, Ekuri huomauttaa.

Leena Seretin

Palkkatyöläinen 6.2.2001 nro 1/01

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullealkuun

ne339999.gif (51 bytes)