Yhteistoimintalakiin on kirjattu jaloja periaatteita henkilöstöedustajille
neuvottelumenetelmiksi edustamiensa työntekijöiden suojaksi. On aivan eri asia, miten ne
käytännössä toteutuvat. Henkilöstön asema ja vaikutusmahdollisuudet ennen
yt-neuvotteluja ja neuvottelujen aikana on jäänyt lain soveltamisen osalta kuolleiksi
kirjaimiksi pääosassa Yt-neuvotteluita.
Tuoreimpana yhteistoiminta neuvottelukutsuina olemme juuri saaneet kuulla UPM:n
Myllykosken tehtaan mahdollisesta sulkemisesta ja uudelleenjärjestelyistä
vaneritehtaiden osalta sekä vaneritehtaiden kunnossapidon mahdollinen ulkoistaminen.
Olen joskus käyttänyt ilmaisua, että yt-neuvottelut ovat suurta näytelmää, jossa
käsikirjoitus on kirjoitettu etukäteen. Työntekijöillä, luottamushenkilöillä ja
ammattiliitoilla ei näissä näytelmissä ole todellisia vaikutusmahdollisuuksia. Monessa
yt-näytelmässä päivänsankari on kuollut tai ainakin erittäin vakavasti sairastunut
eikä henkilöstöedustajilla ole mahdollisuutta vaikuttaa muuhun kuin, että saako
päivänsankari edes kunnialliset hautajaiset.
Jäin pohtimaan kokemani ja työtuomioistuimen tulkinnan myötä (Stora Enson tehtaiden
sulkeminen), onko esim. työ- ja elinkeinoministeriön virkamiesten ja keskeisten
poliitikkojen sopivaa askarrella yritysjohtajien kanssa kulisseissa ja tavallaan sitoutua
yrityksen saneeraus- ja irtisanomispäätöksiin ennen kuin asianmukaiset yhteistoiminta
neuvottelut on käyty. Mitähän kulisseissa on puuhailtu tuoreimpiin Nordean ja UPM:n
yt-ilmoituksiin liittyen? Molempien yritysten taustalta löytyy keskeinen
kokoomusvaalirahoittaja Wahlroos.
Toivon, että onnistuisin herättämään keskustelun, onko tämä sopivaa? Asiaan
olisi syytä paneutua niin politikkojen, ministeriöiden virkamiesten kuin
palkansaajaliikkeen edustajien ja varsinkin oikeusoppineiden. Työtuomioistuimen tuore
päätös TT:2011-74, jolla Stora Enso langetettiin korvausvelvolliseksi yt-laki
rikkomuksesta, perustuu nimenomaan yrityksen omaan tiedottamiseen, että todelliset
päätökset tehtaan sulkemisesta oli tehty ennen kuin yhteistoimintaneuvottelut oli
saatettu päätökseen.
Miltä mahdollisista irtisanottavista työntekijöistä tuntuu silloin, kun he käyvät
yt-neuvotteluja ja saavat tietää, että esim. yhteiskunnan tukimuodoista on kulisseissa
sovittu jo ennen yt-neuvotteluesityksen antamista. Moraalisesti ja eettisesti tällainen
toiminta on varsin arveluttavaa.
Lainoppineet voivat pohtia laillisuuspuolta, kun lainsäädännön laatijat ja
keskeiset virkamiehet ovat vastoin yt-lain henkeä sopimassa yhteistoimintaneuvottelujen
aikana käytäviä asioita ainoastaan toisen neuvotteluosapuolen intresseihin liittyen,
ennen varsinaisia yrityksen sisällä käytäviä yt-neuvotteluja, jopa ennen
neuvottelukutsun esittämistä. Tämäkö on hyvän hallinnon mukaista menettelyä?
Tuleeko vikamiesten kyvykkyys toimia puolueettomasti kyseenalaiseksi?
Pidän tärkeänä tukea yhteiskunnan keinoin rakennemuutoksen kohteeksi joutuvia
paikkakuntia ja henkilöstöä. Samoin tulee kunnioittaa yhteistoimintalain tarkoitusta,
ja aidosti etsiä neuvottelemalla vaihtoehtoja henkilöstövähennyksille.
Henkilöstöllä on oikeus kuulla neuvottelujen perusteista. Perusteiden kertominen
uutisvälineille irtisanomisiin johtavana syynä, jopa ennen neuvotteluja, ei ole
yhteistoimintalain hengen mukaista toimintaa.
Laki antaa mahdollisuuden tarvittaessa pysäyttää tehtaan toiminnan lomauttamalla
ennen lopullista päätöstä henkilöstön irtisanomisille. Ulkopuolelta on vaikea
nähdä, miksi yritysjohtajilla on kiire irtisanoa henkilöstö etsimättä aidosti muita
vaihtoehtoja.
Mikäli yhteistoiminnassa päädytään lopulta tehtaan lakkauttamiseen, tulevat
päätökset irtisanomisista tehdä vasta yhteistoimintaneuvottelujen päätyttyä.
Mikäli irtisanomiin päädytään, tulee henkilöstön edustajilla olla aito mahdollisuus
vaikuttaa tukimuotoihin, neuvotella erilaisista tukimuodoista ja seuraamusten
lieventämisestä.
Pentti Hartikainen
Puuliiton aluetoimitsija