Dokumenttielokuva ei ole luonteeltaan luento, tutkimus eikä
myöskään sosiaalipoliittinen analyysi, vaan elämyksellinen taideteos, joka herättää
ajatuksia ja tunteita. Se on puheenvuoro, jonka kautta tuodaan uusia asioita keskusteluun.
Dokumentissa tutkitaan todellisuutta.
Jouko Aaltosen mukaan kaikki dokumenttielokuvat ovat lähtökohtaisesti jollakin
tavalla yhteiskunnallisia ja sosiaalisia. Taiteenlajin perinteeseen kuuluu olla pienen
ihmisen puolella. Se on Aaltosen mielestä dokumenttielokuvan oma vahva ja hieno perinne.
Niillä, joilla on valtaa, on yleensä kanavat saada äänensä kuuluville.
Niillä, joilla on vähemmän valtaa, ei yleensä ole mahdollisuutta saada ääntään
kuuluviin, Aaltonen kertaa.
Parhaillaan tuotantoyhtiö on tekemässä Markku Lehmuskallion ja Anastasia
Lapsuin uutta pitkää näytelmäelokuvaa "Sukunsa viimeinen".
Elokuvateatterilevitykseen tuleva elokuva on nenetsinkielinen. Nenetsit ovat pieni
alkuperäiskansa, joka on katoamassa globalisaation ison jyrän alle.
Sille asialle pitäisi tehdä jotain. Elokuvantekijänä voin kertoa siitä,
kiinnittää huomiota ja nostaa asioita keskusteluun. Taiteen keino on vaikuttaa ihmisiin,
jotka puolestaan voivat muuttaa maailmaa, Aaltonen luonnehtii.
Yhteiskunnan murros
Uutisia ja yhteiskunnan tilaa Jouko Aaltonen seuraa jatkuvasti.
Selviä viitteitä on, että jako A-, B- ja C-kansalaisiin on vahvistumassa.
Ottaa pannuun julkisen terveydenhuollon alas ajaminen, varsinkin, kun se näyttää
suunnitelmalliselta, Aaltonen tuohtuu.
Siihen olisi syytä kiinnittää huomiota. Joten ainakaan sikäli
dokumentintekijöiltä eivät aiheet lopu.
Klassisen luokkajaon paluuseen Aaltonen ei usko mutta laman myötä syvenevään
taloudelliseen ja sosiaaliseen epätasa-arvoon kyllä.
Vakituisten työntekijöitten ja pätkätyöläisten, kuten free lancereitten
välillä on tulevaisuudessa suuri ero. Pätkätyöläiset ovat se luokka, joka kaikkein
helpoiten saadaan pois työmarkkinoilta. Tällaisia rajoja on ja ne ovat jyrkkenemässä.
Sukupolvien omat ilmiöt
Jouko Aaltosta ilahdutti ja hämmästytti "Kenen joukoissa seisot"
-elokuvansa vastaanotto. Itse hän oli mielestään tekemässä rajatumpaa poliittista
elokuvaa mutta yleisö piti sitä sukupolvielokuvana.
Siinä saatiin vangittua tietyn ikäisten ihmisten yhteinen kokemus, Jouko
Aaltonen tuumaa.
Myös elokuva "Punk, tauti joka ei tapa" on samalla tavalla
sukupolvielokuva.
Dokumenttielokuvaa voi tehdä jälkeenpäinkin eikä ainoastaan tässä ja nyt
autenttisesta materiaalista. Tekijästä riippuu mitä keinoja ilmaisussa käytetään.
Monialainen elokuvantekijä, taiteen tohtoriksi väitellyt Jouko Aaltonen kertoo
kiinnostuvansa ilmiöistä ja historiallisista tapahtumista. Kun aihe löytyy, etsitään
se ihminen, jonka kautta tapahtumaa kerrotaan. Kerrontatapoja on monia.
2000-luku on ollut dokumenttielokuvaa ajatellen rikas. Elokuvia on katsottu
paljon mutta se on kehittynyt myös ilmaisullisesti. Ilmaisukeinona on käytetty jopa
animaatiota.
Valmisteilla olevassa "Kongon Akseli" -elokuvassa käytetään vanhoja
valokuvia, arkistofilmimateriaalia ja uutta kuvaa kyseessä olevista paikoista.
Dokumenttielokuvien teossa voidaan käyttää myös näyteltyjä kohtauksia.
Historiallinen tapahtuma ikään kuin lavastetaan uudelleen. Olennaista on, että katsojaa
ei huijata.
Suomalaiset maailmalla
Elokuvassa "Kongon Akseli" kerrotaan, miten suomalaiset konemiehet hoitivat
Kongo-joen laivaliikennettä 1900-luvun alussa.
Kongo-leffan keskeinen idea on, että meillä suomalaisillakin on yhteys
kolonialismiin. Suomi ei ole ollut mikään umpiperä, vaikka niin helposti ajatellaan,
vaan osa maailmaa. Suomalaisilla on aika hellyttävä käsitys itsestään, että ikään
kuin oltaisiin eletty historiallisessa tyhjiössä, lintukodossa, eikä meillä ole ollut
mitään tekemistä maailman pahuuden kanssa. Sehän on väärä käsitys.
Suomalaisillakin on ollut roolinsa tuossa aikaisemmassa globalisaatiossa, Jouko Aaltonen
täsmentää.
Aaltosen mielestä suomalaisuus ei ole uhattuna, vaikka pieni kansakunta olemmekin. EU
puolestaan on tasoittanut kansallisuuksien välisiä eroja.
Tämä aika on haasteellinen elokuvantekijöille. Muutokset ovat nopeita mutta
rahoituksen saaminen tuotantoon on hidasta, Aaltosta harmittaa.
Nyt pitäisi olla dokumentoimassa ja kertomassa tästä ajasta ja tämän ajan
suomalaisuudesta aikalaisille.
Tiina Tenkanen
kuvat Tuulikki Holopainen