Yksityistämisen vaikutukset sen paremmin palvelujen laatuun kuin
työelämäänkään eivät ole olleet mitenkään yhdensuuntaisia. Kunnalta yksityisille
palveluntuottajille siirtyneet työntekijät ovat esimerkiksi kokeneet
vaikutusmahdollisuuksiensa omaan työhönsä lisääntyneen, mutta toisaalta heille
perätään oikeuksia puhua epäkohdista. Asiakastyytyväisyyskyselyistäkään ei yhtä
selkeää suuntaa löydy.
Ruotsin kansallisen työelämäinstituutin tutkija Casten von Otter on juuri
ollut kokoamassa kirjaa ruotsalaisen työelämän muutossuunnista. Siitä
yksityistämistä ei omana osioinaan löydy.
Sairastavuus noussut kattoon
Ruotsalaisessa työelämässä on tapahtunut rajuja muutoksia.
Pitkäaikaissairaiden määrä on kasvanut räjähdysmäisesti, von Otter sanoo.
Pitkäaikaissairaiden määrä kolminkertaistui 19972001. Erityisen vaikea
tilanne on julkisella sektorilla.
Fuskua, oli ensireaktio, kun määrät lähtivät kasvuun. Nyt
pitkäaikaissairaita ja eläkeläisiä on niin paljon, että se uhkaa koko taloutta, von
Otter kertoo.
Kasvun jatkuessa oli pakko uskoa, että jotain on tapahtunut. Työelämäinstituutilla
ei ainakaan vielä ole varmaa vastausta, mitä. Von Otter toteaa, että samaan ajankohtaan
sairastavuuden lisääntymisen kanssa sattuu kuitenkin raju toimintojen tehostaminen
erityisesti julkisella sektorilla. Toisaalta yksityistäminen merkitsi muutoksia myös
hoivan rakenteessa.
Erilaisissa tutkimuksissa kerrotaan stressin työelämässä lisääntyneen.
Selvityksissä kerrotaan myös, että yksityistämisten selvin vaikutus on ollut
henkilöstömäärien vähentyminen.
Viimeisimmässä kyselyissä maakäräjien ja valtion palkkalistoilla olevat arvioivat,
että he voivat aiempaa enemmän päättää itse työtahdistaan. Muilla työantajilla
tilanne on heikentynyt.
Edellisvuonna sairauspoissaolojen määrä laski hieman kuntasektorilla vuosia
jatkuneen kasvun jälkeen.
Kilpailutus monopolisoi
Tärkeä kysymys onkin, millaisia palvelun tuottajia halutaan, von Otter toteaa.
Hänen mukaansa voi sanoa, että työelämän kysymyksissä yksityiset palvelutuottajat
jakaantuvat kahteen kastiin: niihin, jotka ovat löytäneet markkinarakonsa ja niihin,
joiden kilpailukyky perustuu vain kustannusten alas painamiseen.
Yksityistämisen lähtiessä liikkeelle Ruotsissakin puhuttiin, että kuntien
henkilöstö voi itsekin perustaa yrityksiä. Von Otterin mukaan sen suosio on kuitenkin
laskenut. Perinteisistä työelämän rooleista ollut vaikea irrottautua ja pienet
yritykset eivät ole pärjänneet.
Kun kilpailutuskierroksia on Ruotsissa käyty jo useita, näkyy markkinoiden
keskittyminen. Esim. 2002 koko maassa oli vanhustenhoidossa 140 yritystä. Niistä
seitsemän vastasi yli puolesta alan liikevaihdosta.
Von Otter toteaakin perustavan luokan kysymykseksi, osataanko kunnissa muotoilla hyviä
sopimuksia palvelun tuottajien kanssa.
Niissä pitäisi huomioida laatu, ja toisaalta kustannukset.
Yleissitovuus ei rajoita yrityksiä
Markkinarakonsa löytäneillä yrityksillä on hyvä henkilöstöpolitiikka ja
korkea pestuukynnys. Ne valitsevat rusinat pullasta julkisen sektorin henkilöstöstä.
Von Otter sanoo, että Ruotsissa on mm. paljon päiväkoteja, joiden henkilöstö sanoo
työnteon yksityisellä työnantajalla olevan paljon hauskempaa kuin julkisella
sektorilla.
Toisen tyypin yrityksissä työvoimakustannukset vedetään alas, työehdot ovat
huonoja. Niiden liikeidea on, ettei työehtosopimuksia oteta huomioon.
Von Otterin mukaan näitä yrityksiä toimii erityisesti kiinteistöpalveluissa ja
kodinhoidossa. Jatkuvia työsuhteita on näissä yrityksissä tavallista vähemmän, sen
sijaan tuntipalkkaisten osuus on suuri.
Ruotsissa työehdoilla pelaamista helpottaa se, että työehtosopimukset eivät siellä
ole yleissitovia. Suomen KTV:tä vastaava Kommunal on pyrkinyt tekemään yksityisten
palvelutuottajien kanssa työehtosopimuksia, mutta aina se ei ole onnistunut.
Kommunal on asettanut kilpailuttamistilanteisiin tavoitteekseen, että työsuhteiden
ehdot saataisiin suurin piirtein kustannusvastaaviksi. Täsmälleen toistensa kaltaisia
ehtojen ei Kommunalin mielestäkään tarvitsisi olla.
Työntekijälle velvollisuus puhua
Selkeimmin työsuhteen ehdot ovat heikentyneet vakuutusten, lomien, eläkkeiden ja
työsuhdeturvan osalta. Kunnallisen henkilöstön asema on kilpailuttamistilanteissa
Ruotsissa turvattu. Väkeä ei irtisanota, vaan jos henkilö ilmoittaa haluavansa pysyä
kunnalla töissä, hänet sijoitetaan toisiin tehtäviin.
Von Otter kertoo, että keskustelua on käyty myös työntekijän oikeudesta kertoa
työnantajayrityksensä asioista.
On sanottu, että yksityisissä yrityksissä työntekijät joutuvat vaikenemaan.
Julkisella sektorilla oikeus on taattu nk. lausuntovapaudella, jonka mukaan
työntekijällä on oikeus kertoa työpaikan asioista lehdistölle ilman, että työantaja
saa tutkia, kuka on vuodon takana. Julkisia palveluja yksityistettäessä oikeus on
unohtunut.
Nyt tilanteeseen on tulossa muutos valmistelussa olevan Lex Saaran myötä.
Lakihankkeen nimi juontuu Saarasta, joka paljasti yksityisessä vanhusten huollossa
olleista ongelmista.
Laissa velvoitetaan työntekijöitä ilmoittamaan hoidon puutteista, von Otter
kertoo.
Auli Kivenmaa
Tukholma