
Pakki päällä
Britannian rautateillä
Hallitus palauttaa yksityistetyn
junaliikenteen julkiselle yhtiölle
Työväenpuolueen
hallitus on alkanut vähin äänin palauttaa yksityistettyjä rautateitä takaisin
julkiselle sektorille Englannissa. Yksityistäminen murensi ja hajautti valtion rautatiet
eli British Railin lähes sadaksi eri yhtiöksi. Kiskot, laitteet ja suuret asemat
annettiin uudelle yhtiölle Railtrackille. Junayhtiöitä oli toistakymmentä ja
rautateiden huoltoa hoitivat monet eri yhtiöt.

Useiden suurten ja tuhoisien junaonnettomuuksien jälkeen Blairin hallitus
salakansallisti pari vuotta sitten kiskot, laitteet ja asemat. Railtrack muutettiin
Network Railiksi, osuuskuntatyyppiseksi yhtiöksi, jonka tehtävänä oli hoitaa
rautateitä yleisen edun mukaisesti. Osakkeenomistajat poistettiin, ja Network Railin
johtokuntaan otettiin mm. rautateiden ammattiliittojen ja matkustajien edustajia.
Kysymyksessä on siis uudentyyppinen julkinen yhtiö.
Kun laitteiston ja kiskojen huonosta huollosta johtuvat onnettomuudet yhä jatkuivat,
hallitus kansallisti myös kiskojen huollon ja korjauksen, niiden uusiminen jäi yhä
yksityisille. Kaikkiaan 80 000 huoltomiestä siirtyy yksityisistä yhtiöistä Network
Railin leipiin tänä keväänä.
Blairin hallitus suostui kustannusten pelossa kansallistamaan Railtrackin vasta kun
kävi ilmi, että firma oli pohjaton kaivo, jonne valtion tukiaiset upposivat: valtio
maksoi yksityistetyille rautateille suhteellisesti enemmän tukea kuin koskaan British
Railille. Ei tosin yhtä paljon kuin monet Manner-Euroopan maat, mutta niinpä
Britanniassa joutuu maksamaan junalipusta enemmän kuin missään muualla Euroopassa.
Huoltomiehistä kolmannes ulos
Mutta mikä meni pieleen rautateiden huollossa? Siitä suostutaan suomalaiselle
ay-lehdelle puhumaan vain peitenimellä, koska yksityisten yhtiöiden työntekijöiden
suut on tukittu työehtosopimuksella, joka nimenomaan kieltää puhumasta yrityksen
asioista medialle.
Puhujaksi suostuu "Dave", joka työskenteli ennen yksityistämistä
Keski-Englannin teollisuusalueella British Railissä ja yksityistämisen jälkeen 1996
useammassakin privaattifirmassa.
Yksityistämisen jälkeen huoltomiesten määrää supistettiin rutkasti,
pelkästään Keski-Englannissa kolmanneksella.
Aikaisemmin kaikki huoltomiehet olivat vakinaisella palkalla ja vastuussa
tietyistä alueista, jotka he tunsivat läpikotaisin ja joiden rataosuuksia he vaalivat
huolella ja ammattiylpeydellä.
Yksityistämisen jälkeen vakinaisiksi jäi vain ydinjoukko, loput olivat
alueelta toiselle kierteleviä urakkatyöntekijöitä. Kyllä heillä joku paperi kurssien
suorittamisesta oli, mutta ei juuri työkokemusta. Yhä useammat rautatieläiset
jättivät koko alan, he eivät halunneet elää tilapäistöiden varassa.
"Daven" mukaan huoltomiehistä syntyi pula ja ratatöihin piti värvätä
rakennustyöläisiä. Kun rakennusväki supistui, ajauduttiin tilanteeseen, että
rakennustyömaat ja rautatiet ovat täynnä ulkomaalaista työvoimaa erityisesti
Itä-Euroopasta.
Privatisointi vei ammattitaidon
Myös työnjohto muuttui yksityistämisen myötä, Dave kertoi.
British Railin johtajat työskentelivät kentällä, mutta yksityisten
yhtiöiden pomot istuivat kokouksissa ja tuottivat paperia ja grafiikkaa. Eräs johtaja
oli jopa sanonut työntekijöilleen, ettei pidä tehdä liian hyvää työtä, jotta
yritys pääsisi pian takaisin korjaustöihin.
Yksi etu tästä on kuitenkin työntekijöille koitunut. Rautatieläisten liitto
on osannut käyttää hyväkseen kysynnän ja tarjonnan lakia. Se on puristanut
vakinaisille työntekijöille 35 tunnin työviikon ja suuremmat ansiot.
Parin ylityötunnin ansiosta "Davekin" ansaitsee nyt noin 3 000 euroa
kuukaudessa, mikä on brittien keskitulo.
Kaikesta huolimatta Dave on ikionnellinen, kun hän pääsee huhtikuussa Network Railin
leipiin. Se voi taas tehdä turvallisuudesta päätavoitteen ja pitkän aikavälin
suunnittelu tulee mahdolliseksi, hän uskoo.
Häntä itseään pelottaa nyt astua junaan ja hän pelkää myös junia käyttävien
omaistensa puolesta, kun hän tietää, mitä rautateillä on tapahtunut.
Rautatieläisten liitosta todettiin, että "Daven" kertomus ei ihmeemmin
poikennut muiden rautatieläisten kertomuksista. Alalla oli voimakas oma työkulttuuri,
usein homma miltei periytyi isältä pojalle. Työntekijät sitoutuivat voimakkaasti
työhönsä ja olivat ylpeitä siitä. Yksityistäminen mursi tuon kulttuurin, liitto
sanoo.
Eeva Lennon
Lontoo
Palkkatyöläinen
3.3.2004 nro 2/04 |