Ajankohtaista
Liikenneturvallisuus osaksi työsuojelua
Kiireinen työrytmi
vie ajatukset töihin
Työpaikoilla menehtyi viime vuonna 46
suomalaista, mutta yhtä monta henkilöä kuoli työhön liittyvässä ajossa tai matkalla
töihin tai sieltä kotiin. Pienempiin ja isompiin liikenneonnettomuuksiin joutui
kaikkiaan 10 000 ihmistä, joista osa oli liikkeellä työasioissa.
Liikenteessä menehtyneiden suuri
lukumäärä on saanut tutkijat liikkeelle. Työterveyslaitos ja Liikenneturva ovat
käynnistäneet projektin, jolla pyritään saamaan liikenneturvallisuus osaksi yritysten
työsuojelua. Perinteisestihän työsuojelu on alkanut tehtaan portilla ja myös
päättynyt sinne.
Osa projektin rahoituksesta tulee työsuojelurahastolta. Projektin parissa
työskentelee vuoden 2002 kesään saakka kolme henkilöä.
Yksi heistä on työterveyslaitoksella työskentelevä Simo Salminen,
joka on koonnut taustatietoja, joista ilmenee, että arviolta 600 000 suomalaista
viettää ainakin tunnin päivässä liikenteessä työasioissa. Kun tutkijat pyysivät 5
000 tähän joukkoon kuuluvaa henkilöä nimeämään liikenteen suurimmat riskit,
kärkeen nousivat "kiire, jonot, väsymys, matkapuhelin ja työssä pyörivät
ajatukset". Kyselyyn osallistuneet toimivat ammateissa, joissa työntekijät joutuvat
liikkumaan paljon, esimerkkinä rakennusalalta putkiasentajat ja katontekijät. Muita
paljon ajavia ovat edustajat ja myyjät, jotka ovat tien päällä vähintään kolme
tuntia joka päivä.
Voisi kuvitella, että tietokoneet, sähköposti ja matkapuhelimet olisivat
vähentäneet matkustustarvetta, mutta vaikuttaa siltä kuin olisi pikemminkin käynyt
päinvastoin, sanoo Liikenneturvan projektivastaava, tutkija Erkki Lähdeniemi.
Ja jokaiseen reissuun liittyy riski.
Onnettomuuksista aiheutuu paitsi runsaasti inhimillistä kärsimystä myös
kustannuksia. Liikenneturva selvittääkin parhaillaan kuinka suurista kustannuksista on
yrityskohtaisesti kysymys.
Kolme pilottiprojektia
Yhteenveto hankkeesta laaditaan siis kesällä 2002. Silloin tutkijat ovat koonneet
kolmen pilottiprojektin kokemukset.
Yksi projekteista on jatkunut jo miltei vuoden. Sitä toteutetaan yhteistyössä
Karjalan Sähkö -sähköyhtiön kanssa. Yhtiö tarjoaa työntekijöilleen esimerkiksi
ajo-opetusta. Toisessa, vielä nimeämättömässä yrityksessä perustetaan
keskusteluryhmiä. Kolmas yhteistyöosapuoli ovat Esson ammattikuljettajat.
Pohjoiskarjalaisessa sähköyhtiössä on tarkasteltu ihmisten työajoja ja alettu
miettiä, ovatko ne kaikki tarpeellisia. Sekä yhtiö että työntekijät ovat pohtineet,
voitaisiinko ajamista vähentää paremmalla suunnittelulla.
Koska ajoa kuitenkin on paljon ja ajomatkat ovat pitkiä, 180 kuljettajaa on päässyt
kurssille oppimaan ennakoivaa ajoa ja ajoneuvon hallintaa yllättävissä tilanteissa.
Autojen kunto on testattu ja esimerkiksi kuorma-autot on varustettu turvavöillä. Tämä
on menetelmistä kalliimpi. Halvempi vaihtoehto ovat yritykset sisällä käytävät
keskustelut.
Ruotsalaistutkimukset osoittavat, että keskusteluryhmät ovat tehokkain malli,
sanoo Lähdeniemi. Liikenneturvallisuus on parantunut merkittävästi tätä menetelmää
käyttäneissä yrityksissä.
Esso-yhteistyössä Liikenneturva haluaa nähdä, onko mahdollista saada myös
ammatikseen autoa ajavat mieltämään liikenneturvallisuus osaksi työsuojelua.
Lähdeniemi on toiveikas. Ammattikuljettajat tietävät tarkkaan säiliöauton ajamiseen
liittyvät vaarat samoin kuin sen, miten katastrofaalisia seurauksia onnettomuudesta voi
aiheutua. Siksi Lähdeniemi onkin vakuuttunut siitä, että ammattikuljettajat
asennoituvat myönteisesti liikenneturvallisuuden parantamiseen.
Carola Isaksson
Kiireinen
työrytmi vie ajatukset töihin
Espoolainen Risto Markkula ajaa
vuosittain 30 000 kilometriä, josta valtaosa on työajoa. Hän työskentelee
kattoasentajana E. Hiltunen Oy:llä.
Tällä hetkellä hänen tilanteensa on sikäli onnellinen, ettei hänen tarvitse
ajella ympäriinsä kuin väkkärä rakennukselta toiselle. Hän asentaa kattoja samalla
leppävaaralaisella rakennustyömaalla syksyyn saakka.
Helsinki ympäristökuntineen on hänen normaalia työaluettaan, ja hän voi joutua
kiertämään useilla rakennuksilla yhden ainoan päivän aikana.
Liikenne on lisääntynyt valtavasti niiden vuosikymmenten aikana, jolloin hän on
pyörinyt maanteillä.
Koko ajan pitää olla tarkkana, jos mukana tahtoo pysyä, hän sanoo.
Kiireinen työrytmi johtaa kuitenkin siihen, että ajatukset tahtovat luisua
liikenteestä työasioihin.
Siinä vaiheessa sitä muuttuu vaaralliseksi muulle liikenteelle.
Toinen riskitekijä ovat jonot, Risto sanoo. Tätä väitettä tukevat myös
selvitykset, jotka osoittavat selvästi, että suomalaiselta menee hermot, kun liikenne
puuroutuu. Silloin me syyllistymme älyttömiin ohituksiin ja muihin ajattelemattomiin
liikkeisiin.
Matkapuhelin on Liikenneturvan tutkimusten mukaan kovin monien auto-onnettomuuksien
aiheuttaja. Onnettomuusriski nelinkertaistuu, kun kuljettaja tarttuu matkapuhelimeen ja
alkaa puhua. Keskittyminen herpaantuu, auton käsittely vaikeutuu ja muiden liikenteessä
olevien harmiksi myös nopeus alkaa hitaasti pudota.
Kännykät ovat tuoneet tullessaan pelkkää kurjuutta. Nyt sitä on
tavattavissa milloin ja missä hyvänsä, hän huokaisee. Itsellään hänellä on
kännyköitä kaksin kappalein.
Mutta pieni puna poskilla Ristokin myöntää puhuvansa matkapuhelimeen ajaessaan.
Siksi hands free -varustus ei ole mikään huono ajatus. Turha luullakaan, että ihmiset
pysäyttäisivät autonsa joka kerta siksi aikaa, kun puhuvat puhelimessa.
Siinä yrityksessä, jossa hän työskentelee, ei ole koskaan keskusteltu
liikenneturvallisuudesta.
Kaikesta muusta työsuojeluun liittyvästä kyllä puhutaan, mutta
liikenneturvallisuuteen ei ole ikinä kajottu sanallakaan.
Hän itse ilmoittautuisi ensimmäisten joukossa mukaan, jos työnantaja esimerkiksi
tarjoaisi mahdollisuutta osallistua turvallisen ajon kurssille.
Minun sukupolveni ei ole koskaan saanut opetusta liukkaan kelin ajossa eikä
meitä ole myöskään opastettu hallitseman ajoneuvoamme yllättävissä tilanteissa,
Risto toteaa.
Carola Isaksson
Palkkatyöläinen
2.5.2001 nro 4/01 |