Ulkomailta

Jorma Skippari KEYn johtajaksi
Saksa uusi pätkätyölakeja
Tiedottaminen unohtuu usein
Vuokratyöneuvottelut kangertelevat
Eurooppa-yhtiöistä vihdoin sopu
Hakijamaiden etujärjestöille sananvaltaa
Yrittäjäkuljettajat ulkopuolelle
Jorma Skippari KEYn
johtajaksi
STTK:n vastaava lakimies Jorma Skippari on
aloittanut SAK:n, STTK:n ja Akavan yhteisen Brysselin toimiston KEY-Finlandin johtajana
vuoden alussa. Skippari on aiemmin työskennellyt lakimiehenä Teknisten Liitossa ja
viimeksi vastaavana lakimiehenä STTK:ssa.
KEY-Finland valvoo suomalaisten
palkansaajien etuja Euroopan integraatioon liittyvissä asioissa ja välittää Euroopan
unionia koskevaa tietoa taustajärjestöilleen. KEY-Finland seuraa työmarkkina-asioita
EU:n toimielimissä yhteistyössä suomalaisten palkansaajajärjestöjen kanssa ja
ylläpitää suhteita vaikuttajiin.
Vuokratyöneuvottelut
kangertelevat
Vuokratyövoimaa koskevat neuvottelut
kangertelevat. Ongelmana on, että vuokratyötä koskeva sääntely on kovin kirjavaa eri
maissa. Skaala ulottuu Espanjan ja Portugalin ankarista rajoituksista Englannin täysin
vapaaseen käytäntöön. Neuvottelujen tavoitteena on luoda puitteet työvoiman
vuokraukselle. EAY haluaa, että pääsääntönä olisi aina normaali työsuhde ja se
haluaa vuokratyöntekijöille tasavertaisen kohtelun mm. palkkauksessa ja työajoissa.
Tavoitteena on myös, ettei nykyistä sääntelyntasoa pidä heikentää. Tällä
hetkellä neuvotteluhaarukka on vielä varsin suuri.
Neuvotteluissa mukana oleva SAK:n
lakimies Jorma Rusasen arvioi, että tilanne voi kehittyä samalla tavalla kuin
määräaikaisia työntekijöitä koskeneissa neuvotteluissa, jolloin neuvottelut
katkesivat joksikin aikaa ja aloitettiin sitten uudestaan osin uudelta pohjalta. Ongelma
ollut mm työnantajien UNICEN kapea neuvottelumandaatti. Neuvotteluaikaa on maaliskuun
loppuun. Aiemmin on neuvoteltu sopimukset osa-aikaisesta ja määräaikaisesta työstä ja
ne on pantu täytäntöön direktiivillä.
Eurooppa-yhtiöistä
vihdoin sopu
Nizzan EU-huippukokous sai yllättäen aikaan
sovun Eurooppa-yhtiöstä. Espanja hyväksyi huippukokouksessa kompromissiesityksen, joka
ei pakota sitä ottamaan sääntöjä työntekijöiden konsultaatiosta omaan
lainsäädäntöönsä. Eurooppa-yhtiöesitystä on EU:ssa käsitelty jo melkein 30
vuotta.
Eurooppa-yhtiön idea on, että eri
maissa toimivan yhtiön ei tarvitse rekisteröityä erikseen joka maassa, vaan se voi
yhdellä rekisteröitymisellä toimia kaikkialla.
Espanja vänkäsi vuosia vastaan, koska
se ei halunnut ottaa käyttöön direktiivin määräyksiä työntekijöiden
konsultaatiosta. Direktiivin lopullisesta sisällöstä päätetään lopullisesti tänä
vuonna.
Hakijamaiden
etujärjestöille sananvaltaa
Talous- ja sosiaalikomitean työntekijäryhmän
puheenjohtaja Roger Briesch korosti lehdistötapaamisessa komitean tekevän työtä
sosiaalisemman Euroopan puolesta. Tämä komitea, jossa on edustettuna työnantajat,
työntekijät ja muita tahoja edustava ns .kolmas ryhmä, pyrkii hakemaan kompromissia
kaikissa lausunnoissaan.
EU:n hakijamaiden tilannetta Briesch
pitää vielä ongelmallisena, sillä näissä maissa on pitkä perinne siitä, että
valtio hoitaa ongelmat eikä etujärjestöillä ole vielä sananvaltaa. EU:ssa on
kuitenkin päivä päivältä enemmän asioita, joista esimerkiksi työmarkkinaosapuolet
neuvottelevat.
Saksa uusi
pätkätyölakeja
Saksassa hyväksyttiin vuoden lopussa osa- ja
määräaikaista työtä koskeva uusi laki. Työntekijälle annetaan oikeus yli 15 henkeä
työllistävissä yrityksissä lyhentää työaikaansa (osa-aikatyöhön) ja samalla
vähennetään mahdollisuuksia määräaikaisen työsopimuksen solmimiseen. Saksan
ay-liike on tyytyväinen ja työnantajapuoli tyytymätön.
EAY on tyytyväinen Ruotsin ministeri Mona
Sahlinin suunnitelmiin ottaa Ruotsin asialistalle informaatiota ja konsultaatioita koskeva
direktiivi. EAY:n pääsihteeri Elilio Gabaglion mukaan Danonin tapaus on jälleen
muistuttanut direktiivin ajankohtaisuudesta. EU:n parlamenttikin päätti käsitellä
sosiaaliasioiden valiokunnassa Euroopan laajuisten, hyvää tulosta tekevien yritysten
suunnittelemia irtisanomisia ja uudelleen sijoituksia.
Myös Englannissa Genaral Motorsin
Lutonin tehtaan työntekijät saivat lukea lehdistä tehtaan lopettamisesta. Tammikuussa
ay-liike järjesti laajan tukimarssin, johon osallistuivat myös EAY:n pääsihteeri
Gabaglio ja TUC:n pääsihteeri John Monks. Tapaus Renault-Vilvorde on vielä tuoreessa
muistissa.
Euroopan komissio on hyväksynyt
maantiekuljetuksia koskevan toimenpidepaketin. Se jättää yrittäjäkuljettajat EU:n
työaikalain ulkopuolelle. Asiasta päättivät liikenneministerit. Direktiivi ei koske
omistajakuljettajia ainakaan ennen vuotta 2007. Ehto on välttämätön monien maiden
saamiseksi mukaan kompromissiin. Autoalan ammattiliitot ja useat jäsenmaat pelkäävät
kuitenkin väärien itsenäisten ammatinharjoittajien määrän moninkertaistuvan, minkä
vuoksi direktiiviä tarkastellaan uudelleen kolmen vuoden kuluttua sen siirtämisestä
kansalliseen lainsäädäntöön.
Direktiivin mukainen keskityöaika on
48 tuntia viikossa ja sitä voidaan pidentää 60 tuntiin edellyttäen, että neljän
kuukauden keskityöaika ei ylitä 48 tuntia. Työaikadirektiivin tavoitteena on parantaa
liikenneturvallisuutta ja suojata kuljettajia liian pitkien työaikojen ja
riittämättömän levon aiheuttamilta terveyshaitoilta.
Aino Pietarinen
Palkkatyöläinen
6.2.2001 nro 1/01 |